söndag 21 juli 2013

Visst kan Second Life

Besökte favoritstället nummer ett när det gäller live-musik, Kickin Club . eventen här äger rum i det fria men regionen innehåller en hel del butiker och annat på sidorna och därför över 11000 prims här. När jag besökte Kickin på söndagskvällen fanns där 37 avatarer och jag körde min viewer, Kokua, i ultra-läge med allt på max och i skärmupplösning 1920*1080. Den dator jag använde här var en I5 Quad med NVidia 560 TI och den gav cirka 32-35 FPS i snitt vilket är klart godkänt. Jag har kört samma dator med samma inställningar på Yadkin-event där det funnits kring 15 avatarer och då är min FPS betydligt lägre, kring 20. Hur kan en region med dubbelt så många besökare ha dubbelt så hög FPS som en annan likartad? Är det bara Linden Lab som rår för att det blir så?


Idag skriver Mona Eberhardt på sin blogg om hur olika byggsätt kan påverka hur en region fungerar och kanske är det så att den som byggt Kickin tänkt lite mer på vad som tar kraft än vad eventmakare på Yadkin gör. Penny Patton har tidigare skrivit om i princip samma saker men det verkar som den här informationen om hur det går att bygga in "fart" inte riktigt når fram. Förutom FPS kämpar Patton för att få till proportioner i Second Life vilket verkligen behövs. 

På bilden från Kickin syns också effekten av en annan styggelse på second Life - Facelights. Någon utav avatarerna i mitten har slagit på sin facelight på max och tyvärr kan det se likadant ut på svenska event. Kickin använder iaf inte extra konstljus, fejkade skuggor och annat som förstör om nu Second Life körs för fullt.

Varför tjatar jag om sånt här? Jag tror att om Second Life ska lyckas locka fler nya måste vi som redan är där lära oss att använda Second Life på rätt sätt, bygga rätt och skippa saker som facelight och invisible prims. Second Life måste kunna visa upp sig från sin bästa sida för att övertyga de som kommer dit och tittar. Ofta får en värld en enda chans att imponera och då ska det inte sega, finnas dubbla skuggor, lysa för kraftigt o.s.v. 

Mer att läsa i samma ämne finns också på Meras blogg.

1 kommentar:

  1. Det där lärde jag mig den hårda vägen när jag köpte sim inWorldz 2010 och efter alla år i open sim. Jag satt hela tiden o kollade sim statsen för att se hur saker påverkade fps eftersom tekniken var mkt känsligare för skript mm än SL. Jag ändrade upplösningen på texturer mm mm men lär mig fortfarande nya saker.... man kan inte lägga detta på användarna. Det är för komplicerat och alla har inte möjlighet att följa sim statsen.

    SvaraRadera