fredag 12 juli 2013

SSB/A fungerar fint

De senaste dagarna har det mesta i Second Life, för min del, kretsat kring systembytet för avatar baking. Min avatar har hoppat mellan olika regioner, vissa med nya systemet och andra med gamla. Jag har även jämfört regioner där det finns få avatarer med regioner där det är många och alla tester har utförts flera gånger på samma plats med olika viewer. Det har blivit en hel del cacherensningar och annat för att vara säker på att jämförelserna sker rättvist. Jag hade önskat jag hade haft tid att testa på fler datorer men jag har just nu använt tre olika datorer med olika processorer och grafikkort, alla körs under någon Windows-version. En sak som jag inte riktigt förstår är att både Exodus och Firestorm verkar att bli snabbare om det finns mer internminne. Exodus och Firestorm är också de två som känns en aning långsammare än de andra även om skillnaderna är små. När det gäller Firestorm har jag alltid haft en känsla av att den äter mer och mer kapacitet desto längre den används. Firestorm kraschar väldigt sällan men den blir långsam efter ett tag och därför väljer många som använder den att ibland starta om även om den inte kraschat. Det här märks mest om det blir många hopp mellan olika regioner.

Catznip verkar klara SSB/A bra, Cool och Singularity känns lite segare, ( ibland ), vid klädbyten men fungerar annars bra. Linden Labs egen viewer samt Beta, Black Dragon och Kokua har fungerat mycket bra och känns lite snabbare rent allmänt än de andra när SSB/A-regioner besöks. Kokua och Black Dragon har lite problem med andra saker än SSB/A men det är små egenheter och det är ganska enkelt att gå förbi fenomenen. Black Dragon och Kokua är viewers som, precis som Linden Labs egna, klarar materials och har nya CHUI. Vi får se när Firestorm och Exodus kommer ut med versioner som ligger i synk med utvecklingen på alla områden , ( läs materials ). 

Skillnaden mellan regioner som kör under SSB/A och det gamla systemet är stort och blir mycket märkbart på regioner med många avatarer. Visst tar det fortfarande en stund att rezza avatarer men med SSB/A är problemet med halvsuddiga avatarer borta och tiden för att rezza är ofta bara 1/4 av den tid dom det gamla systemet tar.   

Det verkar inte vara så stor skillnad i hastighet mellan de olika datorer jag testat men alla tre är hyfsade datorer och använder quad-processorer samt grafikkort som klarar rek.spec. Även om det är ganska stor skillnad i kapacitet för grafikkorten så verkar det inte spela någon roll för hur SSB/A arbetar. Skillnaden är precis samma som tidigare och den märks i FPS-rate. SSB/A fungerar alltså när det gäller att sänka rez-tid men det blir ingen större skillnad när det gäller lag. Det är också här det blir lite svårt att jämföra olika viewer för den här hastighetsändringen som kommer på t.ex. Firestorm märks både på rez och lag vilket tyder på att problemet finns i andra delar än de som just hanterar SSB/A.  

Utrullningen av SSB/A kommer enligt Linden Lab att ske långsamt. Nästa vecka kommer troligtvis den något större RC-kanalen Magnum att få SSB/A men det kommer att ta ytterligare någon vecka/några veckor innan alla Second Life´s regioner använder SSB/A.

Jag har testat 10 olika viewer och av dessa var det bara Dolphin som inte klarade SSB/A. De som kan hantera SSB/A är Linden Lab standard, Linden Lab Beta, Black Dragon, Exodus, Kokua, Firestorm, Singularity, Cool och Catznip. När det gäller beteende för SSB/A är det egentligen ingen större skillnad mellan de som kan hantera SSB/A även om Cool och Singularity verkar bygga upp bilden på ett något annorlunda sätt än de övriga.

Och för de som använder Imprudence, Phoenix, Zen eller någon sedan länge avsomnad viewer - det är hög tid att byta nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar