lördag 13 juli 2013

Andra dagen i Inworldz

Jag bestämde mig för att testa Inworldz lite djupare idag. Gårdagens besök kändes bra och därför fanns motivation. Det började dock inte så bra utan det rez-ade trögt och stannade med en naken avatar. Mina kläder var helt enkelt borta och kanske är det något Kokua ställer till med nu när den också ska klara av SSB/A i Second Life. Jag fick göra en omstart och välja nya kläder. 

Jag sökte mig till regioner med affärer för att se om den sidan utvecklats. Inworldz ska klara mesh och layer nu. Mesh-prylar hittade jag inte men tecken på att de är på gång.


På layer-sidan verkar de ha hänt lite och jag hittade en del affärer som sålde saker som kräver en viewer som kan hantera layers. Känns bra att Inworldz också kan få bort invisible prims, sånt som redan ska vara borta i Second Life men som fortfarande används eftersom användarna där tjurar på med gamla saker. Jag hoppas Inworldz-användare har lättare att ta till sig nyheter.


Efter affärsbesöken slumpade jag mig runt bland olika regioner. Jag hade reagerat på FPS när jag var på plats i olika affärer och det blev samma låga FPS på en del vanliga regioner. Med samma inställningar i Second Life på tätbebyggda områden med många avatarer klarar den dator jag använder ca 25-30 FPS. Här i Inworldz var jag ensam men ändå ramlade FPS ned under 20. Jag vill absolut köra ultragrafik med skuggor och allt annat och jag vet efter tester på min egen grid att OpenSim klarar av det. Inworldz system är fortfarande en bit efter Second Life.

När vi nu ändå är inne på saker som fungerar bättre på Second Life så går det inte att undvika att nämna sök-möjligheter. Sök fungerar inte bra i Inworldz , iaf inte med Kokua och det där med att handla är inte lika enkelt som på Second Life och deras Marketplace. 

Det kom upp fler saker som inte riktigt fungerade med Kokua ihop med Inworldz och med dessa försvann min motivation för undersökande aktivitet. Jag väljer nog Second Life och Cloud Party före Inworldz, i a f just nu men det här med saker som inte fungerar kan ordna sig med tiden. Inworldz får alltså stå på tillväxt ett tag till för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar