torsdag 18 juli 2013

Nyheter från Second Life

För en kort stund funderade jag på att lägga in en lista över andra bloggar som handlar om Second Life. Det är nästan given standard att ha med en sådan lista. Men när jag funderade på vilka bloggar jag skulle ha med och varför flöt mina tankar iväg till andra saker. Istället för innehåll funderade jag på om det skulle vara bloggar på speciella språk eller bloggar som var lätta eller svåra att kommentera i. Det slutade med att jag inte ville sortera, välja och avgöra vilka bloggar som duger eller inte. När jag kollade Apmels listor idag hittade jag den intressantaste i bloggen i sektionen för de som får vara med på nåder där längst ned, ett inlägg i SL enquirer . Av de bloggar som fanns med i första listdelen fångade få mitt intresse även om de är lätta att kommentera i.

Men min tankar kring bloggar fortsatte och jag började fundera på om det fanns en speciell svensk stil för just bloggar. Det finns nog en sådan, eller har iaf funnits en. Många svenska bloggar har varit i typ av mingelrapporter, skvaller , drama eller liknande fast det är inte så många som kör med sånt längre. En ny trend bland en del av de få svenska som finns kvar tycks vara att blanda in mer och mer material från RL. Man väljer en händelse i RL och anpassar liksom in den i SL. 

Mode-bloggar är stora i USA och det gäller även bloggar om besök på olika platser och som har med helt underbara bilder. Svenska bloggar har inte lika ofta häftiga bilder. Bloggar om Second Lifes utveckling och trender är också vanliga utanför den svenska sfären. 

Tinas universum var en blogg som hade många olika typer av inlägg, iaf från början. Blanche varierade också men kanske inte lika mycket men den är helt tyst nu. Jag blev glad då jag såg att Mera öppnat upp sin blogg igen för det är en blandblogg och i sådana dyker det ibland upp riktigt intressanta saker.

Nå, jag hoppar över det där med blogglista - den är ganska meningslös. jag skriver på svenska och intresset att läsa svenska bloggar är starkt avtagande. Varför bloggar jag själv då ? Det här med bloggar är ett kul sätt att resonera med sig själv och om några andra finner något intressant är det en bonus. 

Svenska Second Life är nog för litet för att driva en blogg om och kring den delen. Det händer alldeles för lite, det ät få få avatarer och allt för många sitter kvar i ett och samma mönster. Men ska man nu se klart på situationen så är det ändå så de flesta i den svenska gruppen vill ha det. Det måste vara jag som tänker och tycker fel.

Fast tänk om Kandinsky skrev lite om vad hon sysslar med i Second Life, eller Kaja ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar