måndag 22 juli 2013

Mina datorer gillar inte eld

För några veckor sedan avinstallerades Firefox från min sambos dator och istället blev det Chrome på den. Efter detta har min sambo inga mystiska fenomen på sin stationära dator som körs under Windows 8. För någon dag sedan började mina datorer som körs under Windows 7 att krångla. Det kom i samband med en uppdatering av Flashplayer. Nu har jag hittat vad som inte fungerar, Firefox och Flashplayer trivs inte ihop och därför är nu Firefox avinstallerad på alla datorer i vårt hem, egentligen gillar jag upplägget på Firefox bättre än det Chrome har men driftsäkerhet går först.  Chrome är också den viewer som fungerar bäst med Cloud Party. Istället för Firefox använder jag nu, som extra viewer, Maxthon som även den fungerar bra med Cloud Party

Firestorm är också en sån där eldprodukt som mina datorer inte gillar. Viewern hänger inte mina datorer och får dem sällan att totalkrascha i Second Life men den gör datorerna sega. Numera är Kokua min alternativviewer men jag använder faktiskt Linden Labs egna viewer mest. Nu när så mycket i Second Life ändras har den visat sig vara den som fungerar bäst. Förutom Linden Labs orginalviewer med tillägget Starlight och Kokua använder jag Singularity men det är mest på Linux-burken.

Flashplayer är ingen eldprodukt men den börjar på F och kanske är det därför den kan ställa till det ibland men den måste jag ha på datorn. Fast efter avinstallationen av Firefox har den inte ställt till med något. Jag ska aldrig mer installera något på min dator som börjar med "Fire" - det verkar vila en förbannelse över sådana program. 

2 kommentarer:

  1. Att Windows 7, Firefox och Flashplayer hänger datorn irriterande ofta har jag också märkt, men trodde det hade med min grafikrutin att göra. Med NVIDIA 314,22 hände det sällan. Men med nya rutinen 320,49 blev det olidligt ofta.

    SvaraRadera
  2. Jag har senaste versionen av Nvidias drivrutin på fyra datorer nu, ( modellserie 200, 400, 500, 600 med win 7 eller win 8) och sedan jag avinstallerade Firefox fungerar det otroligt mycket bättre med allt. Den enda dator som inte har ny grafikdrivrutin fast jag har Nvidiakort är Linux-burken. Gillar man inte Chrome så fungerar även Maxthon bra. Jag delar din erfarenhet av att problemen med Firefox blev ännu värre efter uppdatering av Nvidias drivrutin men varför blev det inte så på Chrome eller Maxthon. Jag tror felet ligger mer hos Firefox än hos Nvidia.

    Flashplayer har alltid varit en osäker sak men även den går stabilt nu om jag inte startar alltför många applikationer som använder den samtidigt.

    SvaraRadera