tisdag 23 juli 2013

Olika viewer påverkar varandra

I ett tidigare inlägg skrev jag om problem som uppstod på min dator när både Lindens default viewer och betaviewer installerades på en och samma maskin. Med Lindens nya pipelines för att uppdatera viewer finns det fällor när två olika viewertyper från Linden installeras på en och samma dator. För den som vill veta mer om vad som numera gäller finns det ett inlägg på Nalate´s Things & Stuff där det då också förklaras hur två olika Lindenversioner fortfarande kan läggas in på en och samma dator. Personligen anser jag inte att olika versioner av Lindens viewer skall finnas på en dator och även om jag följer råden som Nalate ger blir det konstigheter. Trots att nya mappar skapas manuellt verkar de olika viewerversionerna ändå dela filer och information vilket kan ge problem. Problemen verkar bli mindre om alternativet för multiple viewers är aktivterat men trots separata huvudmappar, cachemappar och multiple viewers aktivt - det är något som inte är riktigt som det bör vara.

Jag kör därför nu default viewer och beta viewer på två olika datorer. 

När det gäller övriga viewer är det inga problem. Det går fortfarande att ha en eller flera TPV  installerade samtidigt som en viewer från Linden Lab.

Tillägg. Idag uppmanas jag att uppdatera Beta men när den installeras skapas en ny mapp och en dansk version läggs in. Det som läggs in är inte Beta-version. Det går att slippa detta genom att starta upp Second Life utan nät och slå av den automatiska uppdateringen för release candidate, efter det ramlar inte någon extra version på danska in. Det här fenomenet har dykt upp tidigare då automatiskt uppdatering används. Mitt råd är just nu, undvik beta-versionen!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar