måndag 24 juni 2013

Det där med materials

Materials har äntligen blivit standard i Second Life men vi får antagligen vänta ett tag innan de flesta inser hur det här verkligen kommer att förändra och utveckla Second Life. Vad är då materials? Lite förenklat går det att beskriva som att texturerna har fått lite mer möjligheter. Det är numera inte bara en bild utan det finns ett lager som som förklarar ytan - om den har håligheter eller repor o.s.v. Ett annat lager styr hur olika områden av texturen reagerar på ljus. När de här lagren läggs ihop så kan en yta som tidigare såg alldeles platt ut och bara reflekterade ljus på ett sätt nu innehålla gropar, ränder och andra omformningar samtidigt som ljuset varierar på olika delar av föremålet. Jag har ännu inte tagit reda på om de här lagren kan kontrolleras med script, men om det är möjligt eller kommer kan vi få enormt häftiga saker i Second Life - saker som verkligen lever och som har sin egen karaktär.

När materials började diskuteras var det ett krav på att viewern skulle köras i ultra mode med skuggor påslagna. När vi nu ser hur det blev så märker vi snabbat att det inte alls är så. Materials fungerar även på mid. Den inställning som tidigare hanterade skuggor i ultra styr nu också materials men i mid och high visas inte "vanliga" skuggor. Det går att köra mid utan att hantera materials men det kommer innebära att användaren inte kommer att se världen som många andra ser den. När SSB/A kommer igång kommer de med gamla versioner av viewer på sikt få problem med hur avatarer ser ut. SSB/A kommer närsomhelst och materials är här och därför finns det egentligen bara en sak som gäller - uppgradera din viewer till en version som kan hantera SSB/A och materials. På köpet får du nya kommunikationscentralen CHUI!

Nedan tre bilder på en tärning som använder materials. Den första bilden är i mid-läge utan materials, den andra mid-läge med materials påslaget och den sista i ultra med materials/skuggor påslagen.




Skillnaden mellan de två första är stor fast båda är i mid-läge. Utan materials är tärningen helt slät och ger sämre ljusvariationer. Med ultra på blir håligheterna tydligare och ljusvariationerna mjukare och tydligare.

Det går att leka lite med olika inställningar för de tre lagren. Nedan två bilder där den första visar de olika inställningsmöjligheterna och den andra är en bild på tärningen då de olika lagren för materilas får verka "lite mer". Tärningen har förtfarande ojämnheter och reflekterar ljus olikt över ytan men andra inställningar har gjort materialet mer "glaslikt".



De nya möjligheterna i Second Life kommer att ställa nya krav på oss användare men också på hårdvaran. När det gäller byggande måste vi bli lite mer noggrann på hur vi bygger eftersom fler nu kommer att köra i ultramode. Ultramode avslöjar dåligt placerade saker och kan ge extrema miljöer då "stämningsljus" används fel. Starka facelights är en styggelse i ultramode.

Även om materials kan köras i mid-läge för grafik ger det inte fullt samma resultat som i ultra. Men för den som ändå inte vill eller kan uppgradera en svag hårdvara är det en lösning att köra i mid med materilas aktiverat. När materials aktiveras tar det en del av datorns kapacitet och därför bör man som användare vara beredd på att Seond Life blir en lite slöare värld på den gamla burken när materials är igång - det gäller även i mid-läge. På datorer som idag har stark hårdvara och riktigt bra grafikkort märks nästan ingen skillnad i "hastighet".

Den viewer som använts för bilderna ovan är Linden Labs betaversion ihop med tillägget Starlight. Bild nedan tagen med Black Dragon som även den hanterar materials och SSB/A.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar