måndag 24 juni 2013

Andra tankar om Second Life

Jag är antagligen en fackidiot. Jag har hittat mina källor och de ger mig den information jag behöver för olika områden. Området Second Life har sina egna källor och jag kollar av dem regelbundet. Men hur blir det om jag söker med andra ord, vad får jag då fram om t.ex. Second Life. Just de tankarna började snurra runt i min skalle efter att jag läst det som står här: http://www.business-standard.com/article/technology/a-world-away-from-world-113062300677_1.html

Det finns mycket skrivet om Second Life på nätet och därför bestämde jag mig för att begränsa mitt sökande. Ingen information om ett annorlunda second Life ska vara äldre än ett år. Mitt första napp blev Second Lifes egna forum och tråden "Do you notice there are a lot of mentally unstable people on SL?"

Okej, knäppgökar finns det överallt så varför skulle second Life vara ett undantag. Det som är intressant är om det samlas extra många "konstiga" på just Second Life?



Varför är jag intresserad av att hitta de här konstiga sakerna om Second Life? Svaret: Den som inte vet något om världen söker kanske på helt andra sökord än vad de som exakt vet vad Second Life är. Vad får de som inte vet något i förväg för bild och vad är den allmänna bilden om Second Life utanför själva "användargruppen" ? Frågorna är intressanta eftersom Linden Lab tydligen inte tycker det behövs någon marknadsföring mer än djungeltelegraf och slump.

Gwenrth Llewelyn har skrivit lite om Second Life´s karaktär i "Second Life has no humans?"

Via den sidan hittade jag dessa på bloggen Blissimo:







Nå, det är lite annorlunda ord och tankar än vad jag brukar hitta på svenska bloggar men är de mera sanna för det? 


Det finns en sak som kommer fram överallt, oavsett vad jag söker på, och det är just frågan vad Second Life är. Just det jag söker svar på finns inte. Det går att hitta många teorier om vad Second Life är, allt från drog till en annan livsform, från nyttoprogram till spel o.s.v.

Second Life blir nog till vad vi som användare gör det till. När jag konstaterar det förstår jag Rod Humble - hur ska en annonskampanj för Second Life se ut? ... ingen vet ju exakt vad det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar