fredag 19 juli 2013

Konstigheter med Lindens viewer

Jag har nu snart använt Second Life i sju år, om än med en hel del olika avatarer, och under den tiden har jag alltid haft Lindens egen viewer installerad. Efter ett tag blev det standard att ha både orginalviewer och Beta installerade och med åren låg allt fler TPV:s på mitt skrivbord. Det enda undantaget från att ha Lindens viewer installerad gäller min Linux-burk. Linden Lab har ibland haft problem med sina viewers men ofta har det blivit så att det har varit orginalviewern eller Betan som trilskats.

Linden Lab har nu gjort om sitt sytem för hur olika nyheter och ändringar i viewer testas och förs ut till användare men jag trodde inte det skulle påverka mitt system för vilka viewer jag använder. För några dagar sedan , i samband med att en ny Beta-version kom ut, märkte jag problem med den nya versionen. Den tappade FPS , snabbt och mycket och det enda som hjälpte var att starta om. Firestorm har länge haft ett liknande problem men det smyger sig på och det gäller att det utförs en massa teleport och att snapshot används flitigt. Kör man Firestorm på det sättet blir den väldigt seg efter ett tag men det är bara att starta om så går den bra några timmar igen och den kraschar otroligt sällan. Lindens viewer blev nu seg på bara några minuter och det kom fast jag stod helt stilla med min avatar.

För några dagar sedan besökte jag Yadkin och det var där jag först blev varse problemet. Yadkin är en sim som Tappat i flyt under en tid men den brukar inte ramla under 20 FPS, som är min smärtgräns. Nu hade jag 5 FPS på en del platser och först trodde jag scripthysterin och konstiga lösningar var felet men när jag testade med Kokua gav den 25 FPS på samma plats med samma grafikinställningar. Orsaken till dålig FPS fanns hos något annat än sakerna på Yadkin. Jag testade Lindens orginalviewer och även den gav dåligt FPS om än inte lika dåligt som Betan. Nu tänkte jag till och när jag insåg att problemen börjat vid en uppdatering av Beta-versionen så blev det ganska klart att felet fanns hos Lindens viewer. efter lite letande hittade jag en del konstigheter där det verkade som om Lindens två viewer delade på vissa saker, tros att de installerats i olika kataloger , kördes med egna cachemappar o.s.v. Jag bestämde mig för att avinstallera båda för att sedan göra en superclean installation av enbart orginalviewern.

Jag tömde cache, körde en avinstallation, tog bort cachemapp, letade reda på mappar för local och roaming och tömde dessa. Efter detta startade jag om min dator och när den var igång igen körde jag en rensning på min dator med CCleaner som då rättade till alla registerposter. Jag verkligen sanerade min dator så att den skulle bli helt ren från alla rester av Lindens viewer. Efter andra varvets rensning startades dator om igen och en helt ny kopia av Lindens orginalviewer laddades ned och installerades. Jag startade upp den men loggade inte in utan satt först grafikläge, ställde om hastighet för Internet och flyttade mappen för cache till en annan hårddisk, inte en annan partition utan till en annan hårddisk rent fysiskt. Den här manövern ger lite fart om en dator inte körs med SSD-diskar och används SSD ger det en besparing på dess livstid att lägga cachen på en liten snabb mekanisk hårddisk.

Efter att alla inställningar ändrats stängde jag viewer och lade in senaste Starlight. Starlight gör Lindens viewer till en riktigt bra viewer med mycket bra möjligheter att ställa UI och grafik samt att skapa rätt ljus och liknande. Kanske inte fullt så bra som gamla Niran eller vissa delar av det nya i Firestorm men helt klart blir det bättre med Starlight. Viewer startades upp och jag testade nu med en helt nyskapad avatar. Första besöket skedde på Yadkin och jag blev förvånad över hur stor skillnad det var. Nu var det jämnare FPS.

Jag besökte sedan andra regioner och FPS imponerade. Helt klart stör nuvarande Beta och orginalviewer varandra så undvik att ha båda installerade på en och samma dator. Det verkar också som att gammalt material och filer från äldre versioner kan strula och därför rekommenderas en superclean installation av Lindens viewer.

Mitt skrivbord på datorn för virtuella världar har just nu bara tre olika viewers installerade och kanske är det så det ska vara. Anledningen till att jag har en speciell dator för att köra virtuella världar på är att det tar kapacitet om flera program installeras. Varje program tar ytterst lite men blir det många så märks det. Samma sak gäller då även för antalet viewer och speciellt om de kommer från samma "leverantör".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar