onsdag 24 juli 2013

Firestorm, Linden och några andra

Jag gillar att bygga, både i virtuella världar men även i verkligheten. I RL bygger jag på huset och bygger datorer.  Igår möblerade jag om lite i tanken med hårdvaran eftersom jag har beställt nya delar. Det som sker nu är byten av grafikkort, utbyggnad av minnen, ändringar av nätagg och en massa annat roligt hobbyfix. Den gamla Phenomen Quaden ska byggas ut till 8GB Ram och grafikkortet GTS250 hamnar nu i skrothögen och istället får maskinen ärva ett GTX 560 Ti. I5:an som kört 560-kortet får ärva ett 660 Ti och I7:an kommer äntligen att få lite värre saker, det är där det nya kommer. Men innan jag började stöka om gjorde jag lite tester med Firestorm och Linden Labs viewer. 

Det finns en hel del som skiljer de här två viewervarianterna, både i hur bild blir och hur de beter sig. Min första test var att jag körde både Firestorm och Linden i ultraläge och med Advanced Lighting Model aktivt. Just dn här delen skiljer mellan de två eftersom Linden är hanterar materials men det klarar inte Firestorm. Det visar sig också att det är stor skillnad på hur ljus blir även om andra inställningar är lika och tester körs på samma dator.

Min första jämförelse var mellan Linden som kördes med 560 Ti och Firestorm som fick köras under 250-kortet. Det går givetvis inte att äga något om FPS i just den jämförelsen eftersom det var rätt stora skillnader i hårdvara. Nu borde ändå karaktären på bilden vara liknande och det är den - om inte Advanced Light Model är aktiverat. Nedan snapshot från 560 Ti/ Linden och 250/Firestorm.

Linden viewer GTX 560 Ti 

Firestorm 250 GTS

Firestorm ger för mycket ljus för att passa min smak. Solens läge är exakt samma för de två bilderna vilket kan ses på skuggor. Det är mer ljus i princip överallt med Firestorm. Jag testade att slå av Advanced Light Model och då var skillnaderna mycket små. Det slog mig då att kanske det äldre 250-kortet spökar och därför kördes Linden under det grafikkortet. Resultat därifrån såg ungefär ut som för 560-kortet

 Linden Viewer 250 GTS

Varför beter sig Firestorm och Linden olika när Advanced Light Model är aktivt. Facelight är irriterande med Lindens viewer men med ALM aktivt är det om möjligt ännu mer irriterande med Firestorm. Det här fenomenet var jag bara tvungen att titta på för fler viewervarianter. Jag gjorde test på 560-kortet med Singularity som då inte hanterar materials och Kokua som är klar. Singularity ger samma typ av "översken" som Firestorm och Kokua liknar Lindens Viewer.

Singularity GTX 560 Ti

Kokua GTX 560 Ti

Singularity är något mindre överstyrt när det gäller ljus och Kokua ger en aning ljusare bild än Lindens viewer men skillnaderna är små. Hur Second Life ser ut beror mer på viewer än på grafikkort även om 250 ger mer effekt i ljus än 560.

En annan skillnad som jag observerade mellan Lindens viewer och Firestorm när båda kördes med GTS 250-kortet är att FPS-karaktär skiljer. Lindens viewer varierar mindre i FPS-värde och har ett något högre genomsnittsvärde. Firestorm har lägre medelvärde men ibland ger det betydligt högre FPS än vad  Lindens viewer gav som mest.

Nirans nya viewer Black Dragon har liknande ljuskaraktär som Kokua och Lindens. Black Dragon är också klar för materials så antagligen spelar just den delen in när det gäller hur ljus återges. 

Fenomenet med starkt ljus kan bara ses på vissa regioner. Det tester jag gjorde utfördes på Vilania som har SSB/A aktivt - om det har någon inverkan vet jag inte men det bör inte påverka. Tester gjordes senare med Lindens viewer på GTX 660 Ti och GTX 460 GS-GLH men då under Win 8. 460,560 och 660 ger ungefär samma ljus - det som skiljer är hastighet (FPS). GTX 460 GS-GLH känns inte igen av Second Life men kortet är ovanligt och fanns endast under en kort tid. Om Bios uppdateras och NVidias programinställningar används fungerar kortet utan problem.

1 kommentar:

  1. Firestorm är helt värdelös, bränner ut allt. jag har anv Singularity en del (oxå för mkt ljus ja) och testat Kokua men Kokua ger konstiga grafikbuggar för mig så gav upp den. Använder Lindens viewer till 98%. Intressat test, tack!

    //Mera

    SvaraRadera