onsdag 3 juli 2013

Håll dig i skinnet

Ibland har mina avatarer fått uppmaningen "håll dig i skinnet" och kanske gör den nuvarande detta genom att hålla sig till skinnet. Det där med att försöka göra egna avatarskin som går att använda men som ändå har något eget har fascinerat mig länge. Från början trodde jag att det skulle gå att göra, enligt min smak, bra skin utan att bry mig om annat. Så är det inte utan i Second Life och Open Sim är det massor av saker som påverkar. Shapen är viktig för att göra ett skin och läggs lite egna finesser in blir vissa shapes omöjliga. Men för att få till ett skin behövs också många tester, i olika grafiklägen och med olika ljussättningar. Ett av mina tidigaste mål med eget skin var att få bort användandet av facelight. Idag vet jag att det är mer inställningar i grafik och typ av hårdvara samt viewervariant som "tvingar" fram "ansiktslampor".

Jag har försökt att jobba med mer färgvariationer och med lite andra "linjer" som går utanför det rekommenderade. Just andra "linjer" gör att vissa inställningar för shape blir konstiga men det ger möjlighet att ge avataren ett mer "eget" utseende.

Nu är jag igång igen och gör massor med skin som hamnar i "byrålådan". För att hålla ned kostnad för tester och för att snabbt se hur olika ändringar påverkar jobbar jag ofta med en avatar på min egen grid. Skin i Second Life och Open Sim är i princip lika och därför går det bra. Visst går det att jobba med tillfälliga filer i Second Life just nu men då SSA/B enbart kommer att gälla försvinner antagligen den möjligheten för skin.



På bilden ovan har jag ett av mina senaste female-skin men jag gör för tillfälligt liknande tester både på male och female. Jag försöker hitta andra "linjer" för näsan då det är en sak som sällan blir bra i Second Life. Det blir nästan alltid någon vinkel där näsan ser vanskapt ut eller där det kommer fram skuggor eller annat som inte stämmer. Jag har försökt att gå lite innanför eller utanför rekommenderade gränser och det börjar se hyfsat ut nu men fortfarande dyker konstigheter upp. När det gäller utformning av mun är det mer detaljer som läggs in eller förstärks. Några små modifieringar för ögon har jag nu också i min "mall".

Skin för male är egentligen enklare än för female. Vissa extra detaljer och liknande upplevs ofta grova och just grovheten passar in bättre på male-skin än på female. Samma sak gäller när skuggor och färgvariationer ger ojämnheter. Jag testar fortfarande på med skin som passar för den gamla typen av avatar men kanske gör jag senare några försök med egna mesh-lösningar.

Den bild jag har här i inlägget är direkt från viewer, inga justeringar mer än "beskärning" och "förminskning" av "kortet".  Givetvis är "fotot" taget utan facelight, jag jobbar istället med de ljussättningar som min viewers ultra-mode ger möjlighet till.  Bilden nedan är efter lite lek med bildprogram.


2 kommentarer:

  1. Oj! vad du har utvecklat dina skin! Riktigt riktgt bra tjej det där : ))

    SvaraRadera
  2. Tack Kandy! :) Det blir små små ändringar hela tiden.

    SvaraRadera