fredag 12 juli 2013

De svenska SL-bloggarna som få nämner

Jag läser inte svenska bloggar lika regelbundet som tidigare förutom då Apmels och det finns nog många förklaringar till det. Jag gillar att läsa bloggar om SL och några av de stora utländska håller jag verkligen koll på. Nu läser jag långt ifrån alla stora utländska utan det finns en grupp jag är extra intresserad utav och de är de bloggar som skriver om utvecklingen i Second Life och de som testar nya företeelser samt en del annorlunda platser. Antalet svenska bloggar om SL har minskat och många som vara flitiga förr lägger numera sällan ut något nytt. En annan tendens i svenska s.k. SL-bloggar är att de mer och mer får inlägg som handlar om händelser och utveckling i RL istället för SL och då går de bort för min del.

Nu finns det några svenska SL-bloggar som få eller ingen har med i sina länklistor och därför tänker jag skriva några ord om dessa här. De här bloggarna behöver inte tillhöra några favoriter för min del men jag tycker de borde få samma uppmärksamhet som de gamla "inkörda"

Holy Archer har en egen blogg på en egen domän. Bloggen uppdateras inte särskilt ofta men den har till viss del en egen stil. Det är ingen blogg jag besöker regelbundet men ibland kollar jag in läget där. Just nu tar Holy det lugnt med bloggandet och det sista inlägget är daterat tidigt maj. Holy kom till Second Life i september 2011. Länk till Holy blog, http://holyblog.holyarcher.com/

En som på sista tiden har uppdaterat ofta är Ylva Ullsdotter. Hon är egentligen gammal på SL och hade en avatar där redan hösten 2008 sedan men den som hon nu har är registrerad i november 2010. Hennes blogg har ofta material kring mode och olika outfits fast på ett annat sätt än på många andra med just den här inriktningen. Den här bloggen är intressant och den har haft en motsatt utveckling i jämförelse med andra svenska SL-bloggar. Här har inläggen gått från att i huvudsak ´handla om RL till att bli en riktig SL-blogg. Den utvecklingen vill jag gärna se på fler bloggar. Länk till "Helt oväsentligt babbel", http://ullsdotter.blogspot.se/

Den tredje lite okända bloggen har jag nämnt tidigare i ett inlägg. Det är Bettys blogg, http://bettysclub.wordpress.com/ , som till största del handlar om den klubb hon driver i Second Life. Betty är ganska ny i SL, hon rezzade första gången i oktober 2012. Jag är inte så förtjust i rena partybilder men Bettys bilder är lite annorlunda ibland.

En förklaring till att de här bloggarna inte syns så ofta i svenska listor är att de skriver alltid eller ofta på engelska.

Min egen blogg, alltså den här, tillhör också gruppen som få nämner men eftersom du nu läser den finns det ingen anledning att lägga ut en länk till den. Under Juni hade bloggen ofta mellan 25-50 unika besökare per dag, det är mycket låga besöksiffror i jämförelse med vad t.ex.bloggen Opensweden hade men Second Life var större på den tiden och intresset för världen fanns hos fler.

Antalet besökare lär minska på alla SL-bloggar eftersom SL-världen krymper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar